
Tajemniczy skrót UX, tak popularny ostatnio w branży IT, to nic innego jak user experience, w tłumaczeniu na polski: doświadczenie użytkownika. W kontekście projektowania stron internetowych UX oznacza wszystkie aspekty działania strony WWW składające się na ogólne wrażenia internautów podczas korzystania z niej, a co za tym idzie – decydujące o jej ostatecznym odbiorze. Witryna, na której wdrożono rozwiązania UX, jest przyjazna użytkownikom, dopasowana do ich potrzeb i upodobań, a także łatwa w obsłudze. Obecnie to już właściwie standard. Wszystkie strony internetowe starają się kłaść nacisk na zapewnienie swoim użytkownikom jak najlepszego user experience.
Jak zadbać o UX na stronie internetowej?
Na user experience składa się wiele elementów. Najważniejsze z nich to: estetyka, nawigacja, zrozumiała treść i dostępność zasobów. Projektując stronę internetową warto więc zadbać o to, by miała przejrzystą i czytelną strukturę, po której łatwo się będzie poruszać, oryginalną i atrakcyjną szatę graficzną, skutecznie przyciągającą wzrok, oraz teksty oparte na jasnych, zrozumiałych komunikatach. Musimy także zadbać o ograniczenie do minimum błędów związanych z jej wyświetlaniem. Użytkownicy zawsze oczekują, że strony internetowe, z których korzystają, będą się szybko ładować i cały czas działać stabilnie – zapewnijmy im to, a zostaną z nami na dłużej. Rozwiązania UX najlepiej wdrożyć na etapie projektowania strony WWW, ale jeśli tego nie zrobiliśmy, istnieje możliwość modyfikacji istniejącej już witryny i wprowadzenia niezbędnych poprawek. Aby sprawdzić, które elementy wymagają korekcji, sięgnijmy po takie narzędzia jak Google Analytics czy UserZoom lub po prostu zapytajmy o to naszych użytkowników w specjalnie dla nich przygotowanej ankiecie.
Dlaczego UX na stronie WWW jest tak ważny?
Projektowanie stron internetowych nastawione na zapewnienie użytkownikom jak najlepszych wrażeń przynosi wymierne korzyści, ponieważ zwiększa ich efektywność. Logicznym jest, że jeśli internautom podoba się dana strona, to chętniej z niej korzystają, a to oczywiście podnosi konwersję i generuje większe zyski. Klientocentryczne projektowanie stron WWW to również korzyść dla wizerunku marki. Dbając o satysfakcję użytkowników zapewnimy sobie lepszą opinię wśród klientów, zyskamy reputację profesjonalistów i będziemy cieszyć się jeszcze większym zaufaniem. UX ma zatem niebagatelne znaczenie dla biznesu – warto o tym pamiętać zabierając się za projektowanie stron WWW.